Xi’nin Çin’inde, iç raporlar bile sansürün kurbanı oldu



Xi'nin Çin'inde, iç raporlar bile sansürün kurbanı oldu

PEKİN — 2019’un sonlarında Wuhan’da koronavirüs ilk tespit edildiğinde, Çin’in resmi Xinhua Haber Ajansı muhabiri Liao Jun, çok farklı iki izleyiciye çelişkili hikayeler anlattı.

Liao’nun haber gönderileri, okuyuculara hastalığın insandan insana yayılmadığına dair güvence verdi. Ancak üst düzey yetkililere verdiği ayrı bir gizli raporda Liao, farklı bir tonla Pekin’i gizemli, tehlikeli bir hastalığın ortaya çıktığı konusunda uyardı.

Yetkililere sunduğu raporlar, iktidardaki Komünist Parti tarafından halkın bilemeyeceği kadar hassas olduğu düşünülen konular hakkında bilgi edinmek için uzun süredir kullanılan güçlü bir iç raporlama sisteminin parçasıydı. Çinli gazeteciler ve araştırmacılar, üst düzey yetkililere gizli bültenler göndererek, sansürlendiğinde bile yönetmek için gereken bilgileri almalarını sağlıyor.

Ancak bir düzine Çinli akademisyen, iş adamı ve devlet gazetecisi The Associated Press’e verdiği röportajda, Çin lideri Xi Jinping’in gücünü pekiştirdiği ve herkesin parti çizgisini gizli raporlarda bile sorgulamasını riskli hale getirdiği için bu iç sistemin açık değerlendirmeler yapmakta zorlandığını söyledi. .

Üst düzey Çin siyasetinin gizli doğası göz önüne alındığında, etkinin ne olduğu belli değil. Ancak risk, Çin’in Rusya’nın Ukrayna’yı işgali konusundaki tutumundan koronavirüse yaklaşımına kadar her konuda aşağıdan daha az geri bildirimle yanlış bilgilendirilmiş karar vermedir.

Chicago Üniversitesi’nden Çin siyaseti uzmanı Dali Yang, “Güçlü liderler rehine olur” dedi. “Aslında kozalarda yaşıyorlar: korunuyorlar ama aynı zamanda açık olmaları gereken bilgilerden korunuyorlar.”


FOTOĞRAFLAR: Xi’nin Çin’inde, iç raporlar bile sansürün kurbanı oldu


Raporlar devlet sırrı olarak sınıflandırılıyor ve diğer birçok ülkede gazeteciliğin temel unsurları olarak kabul edilebilecek şeyleri içeriyor: yolsuzluk, grevler, kamu eleştirisi, endüstriyel kazalar.

Çin genelindeki gazeteler, düşünce kuruluşları ve üniversitelerin her birinin, yerel ve eyalet yetkililerine istihbarat gönderen kendi gizli raporlama kanalları vardır.

Ancak Xinhua ve devlet kontrolündeki People’s Daily gibi birkaç yayın kuruluşu, doğrudan Çin’in yöneticilerine istihbarat sağlıyor. Gizli raporları yetkilileri devirdi, politikayı değiştirdi ve yoksulluk ve israfa karşı hükümet kampanyaları başlattı.

Komünist Parti, iç haberciliği “gözleri ve kulakları” işlevi gören gizli bir silah olarak adlandırırken, propaganda ise “boğazı ve dili” olarak işlev görmektedir.

Georgia Eyalet Üniversitesi’nden Çinli bir medya uzmanı olan Maria Repnikova, şirket içi raporlar yazanların genellikle düşünceli ve eleştirel olduklarını söylüyor.

Devlet tarafından desteklenseler bile, kötü haberlerin üstlerine ulaşmasını engellemek için aşırı önlemler aldıklarında tehdit veya gözdağı ile karşılaşabilirler.

Fujian eyaletini yönetirken Xi ile tanışan eski bir muhabir olan Alfred Wu, Xi’nin bu dahili raporlama sisteminin gücüne yakından aşina olduğunu söyledi. Xi, Xinhua ve People’s Daily’den gazetecilerle, Pekin’e doğrudan hatları olan yayınlarla ve kariyerini etkileme gücüyle bağlar geliştirdi.

Wu, “Her zaman gazetecilerle kaynaşır ve sosyalleşirdi” dedi. “Xi’nin sokak zekası ona çok yardımcı oldu.”

2012’de iktidara geldikten sonra Xi, muhalefeti bastırdı ve rakiplerini hapse atan bir yolsuzlukla mücadele kampanyası başlattı. Baskı, muhabirleri dahili notlarda yazdıkları konusunda daha temkinli hale getirdi.

Bir devlet şirketindeki üst düzey bir yöneticinin görevden alınmasına yardımcı olan iç raporlarla ünlü bir Xinhua gazetecisi, yakın bir çalışana göre riskler çok büyük olduğu için şimdi yayınlayamıyor.

Dahili raporlar sistemi de yolsuzluğa açıktı. Yetkililer ve iş adamları, çıkarları için lobi yapmak için onu manipüle ettiler. Bir olayda, Shanxi eyaleti yetkilileri, 38 kişinin ölümüne neden olan bir mayın kazasını örtbas etmek için gazetecilere nakit ve altın külçeleri verdi.

Xi’nin baskıları yolsuzluğu dizginledi, ancak aynı zamanda Xi’nin birçok rakibini saf dışı bıraktı ve üst kademeden net izin almadan hareket etmeye isteksiz alt düzey yetkilileri felç etti.

Hükümetin Xi yönetiminde internet üzerindeki sıkı denetimi de iç raporları çarpıtıyor.

On yıllar önce, yetkililerin sıradan insanların ne düşündüğünü bilmelerinin birkaç yolu vardı ve bu da raporları değerli bir içgörü kanalı haline getiriyordu. Ancak People’s Daily gazetesi, internetin “herkese kendi mikrofonunu verdiğini” yazdı ve bu, iç raporların analiz etmekte güçlük çektiği bir bilgi patlamasına yol açtı.

İnternet de bir tehdit oluşturuyordu: Eleştirmenler devlete meydan okumak için örgütlenerek çevrimiçi olarak birbirine bağlandı.

Xi, her iki konuyu da ele aldı. Onun yönetimi altında Çin, geniş bilgi dalgasından yararlanmak için büyük veri analizini güçlendirdi.

Ayrıca “çevrimiçi söylentilere” karşı bir kampanya başlattı ve milyonlarca sansürü devreye soktu. İlk gözaltına alınanlardan biri, bir yetkiliyi yolsuzlukla suçlayan bir araştırmacı gazeteciydi.

Bu nedenle, dahili raporlar artık ağırlıklı olarak çevrimiçi bilgilerden yararlanırken, internetin kendisi de sıkı bir şekilde sansürlendi ve bu da tepeye gönderilen mesajı çarpıtabilir.

Bir mevcut ve bir eski devlet medya muhabiri, yabancı medyayla konuşma yetkileri olmadığı için anonimlik koşuluyla yaptığı açıklamada, elektronik gözetimin Xi döneminde de yaygın hale geldiğini ve hassas bilgilerin paylaşılmasını zorlaştırdığını söyledi.

Sonuç olarak, insanlar kritik bilgileri saklarlar – bazen feci sonuçlarla.

Vuhan’daki virüs salgınının ilk günlerinde, Xinhua’dan Liao, sekiz “söylenti tacirinin” “yanlış bilgi” yaydıkları için tutuklandığını bildirdi.

Aslında, çevrimiçi sohbetlerde ortaya çıkan virüs hakkında birbirlerini uyaran doktorlardı. Hikayesi, diğerlerinin sesini yükseltmesini engelledi ve merkezi liderliği virüsün yayılmasına karşı kör bıraktı.

Çin Devlet Konseyi’nin enformasyon departmanı, Çin Kabinesi, yorum yapmaktan kaçındı. Xinhua, yorum için bir AP talebine hemen yanıt vermedi.

Virüs hikayesi, dahili raporların bir paradoksunu gözler önüne seriyor: Kontroller ne kadar sıkıysa, raporlar o kadar değerli hale geliyor. Ancak daha sıkı kontroller, güvenilir bilgi bulmayı da zorlaştırıyor.

Çinli akademisyenlerle yapılan röportajlar, iş tepe tarafından alınan kararlar söz konusu olduğunda, artık tartışma veya rota düzeltme için çok az yer olduğunu gösteriyor.

Pekin’in Rusya’nın Ukrayna’yı işgaline ilişkin kamuoyunun tutumu açık: Xi’nin Rusya ile “sınırsız” ortaklığı altında yetkililer, ABD’yi ikiyüzlü bir kabadayı ve NATO’yu saldırgan olarak göstererek Moskova’nın Batı’ya olan şikayetlerine sempati duyuyorlar.

Ancak özel görüşmede, birçok Çinli dış politika uzmanı parti çizgisinden farklı görüşler ifade ediyor – Çin’in liderlerine aktarılmayan çeşitli görüşler diyorlar.

Pek çok uzman, Çin’in Rusya’nın yanında yer alarak Avrupa’ya yabancılaştığından endişe ediyor. Avrupa Birliği ile çığır açan bir yatırım anlaşması neredeyse ölü görünüyor ve Avrupa, Çin politikasını giderek onun en büyük rakibi olan ABD ile uyumlu hale getiriyor.

Bir bilgin, görüşlerini duyurmak için hesaplanmış bir risk aldı. Hükümet danışmanı Hu Wei, Mart ayında savaşı eleştiren ve Pekin’in Avrupa’nın yanında yer alması gerektiğini savunan bir çevrimiçi makale yayınladı.

Carnegie Uluslararası Barış Vakfı’ndan bir adam olan Zhao Tong’a göre Hu, patronlarının bir iç raporu onaylayamayacağından endişelendiği için herkese açık olarak yazdı. Parça sansürlenmiş olsa bile, üst düzey yetkililerin dikkatini çekebileceğini düşündü.

100.000’den fazla kişi Hu’nun makalesini çevrimiçi olarak görüntüledi. Saatler içinde bloke oldu.

Telif hakkı © 2022 The Washington Times, LLC.




Kaynak : https://www.washingtontimes.com/news/2022/oct/31/in-xis-china-even-internal-reports-fall-prey-to-ce/?utm_source=RSS_Feed&utm_medium=RSS

Yorum yapın

SMM Panel PDF Kitap indir