Gazeteciler Rus habercilik kuralları tarafından susturulmadı, engellendi



Gazeteciler Rus habercilik kuralları tarafından susturulmadı, engellendi

NEW YORK (AP) – BBC muhabiri Steve Rosenberg, Moskova’dan yakın zamanda yaptığı bir gönderide, yeni bir Rus yasasının Ukrayna’nın işgalini “özel bir askeri operasyon” olarak nitelendirmesini gerektirdiğini belirtti. Ardından, şu anda yasaklanmış bir kelime olan “savaş” kelimesini özgürce kullanan bir Rus insan hakları avukatından alıntı yaptı.

Rusya’da 15 yıla kadar hapis cezası olan haber kuruluşlarının haber yapma biçimlerine getirilen kısıtlamalar gazetecileri engelledi, ancak susturmadı. Birçoğu, bir nesil önce mevcut olmayan modern araçları kullanarak, ülke dışından bile agresif bir şekilde rapor vermeye devam ediyor: İnternet, şifreli iletişim, milyonlarca kişinin elindeki cep telefonu kameraları – ve basit bir cesaret.

Annesi hâlâ Moskova’da yaşayan Boston merkezli Rus medya araştırmacısı Vasily Gatov, “Rusya’da neler olduğuna dair herhangi bir bilgi eksikliği olduğunu düşünmüyorum” dedi.

4 Mart’ta aniden yürürlüğe giren yeni yasa, “savaş” kelimesinin kullanımına kısıtlamalar getirdi ve Rus hükümetinin olayların versiyonuna aykırı olan tüm hikayeler için – “yanlış bilgi” olarak adlandırdığı – cezalandırma tehdidinde bulundu. Öncelikli olarak Rusya’da izleyicilere hizmet veren gazeteciler için anında ürkütücü bir etki yaptı ve ayrıca dış dünyaya haber verenleri operasyonları yeniden değerlendirmeye zorladı.

BBC, Rusya’dan yaptığı haberciliği birkaç günlüğüne askıya aldı, ancak 8 Mart’ta eski haline getirdi. Güvenlik konusunda endişe duyan birçok haber kuruluşu, gazetecilerinin nasıl görevlendirildiği konusunda kamuoyu önünde çok az şey söyledi veya hiçbir şey söylemedi.

Eski Sovyetler Birliği’ndeki yetkilileri memnun etmeyen muhabirler ülkeden sınır dışı edilebilir. Ancak Moskova’da NPR büro şefi ve Gazetecileri Koruma Komitesi eski genel müdürü Ann Cooper, 15 yıl hapse atılabileceklerini söyleyen bir yasanın tamamen farklı bir risk olduğunu söyledi.

Bloomberg’in genel yayın yönetmeni John Micklethwait, “Herhangi bir bağımsız muhabiri yalnızca dernek yoluyla bir suçluya dönüştürmek için tasarlanmış gibi görünen ceza kanununda yapılan değişiklik, ülke içinde normal gazeteciliğin herhangi bir benzerini sürdürmeyi imkansız kılıyor” dedi. Muhabirlerinin Rusya’dan çekileceğini açıkladı.

Çıkışa rağmen, Bloomberg 23 Mart’ta Rus iklim elçisi Anatoly Chubais’in istifa ettiğini ve ülkeyi terk ettiğini bildirerek önemli haberlerle ödüllendirildi. Öyküde, Simon Kennedy’nin “yardımını” belirten bir etiket dışında hiçbir tarih veya satır yazısı yoktu.

Rus muhalif Alexei Navalny’nin 22 Mart’ta daha uzun bir hapis cezasına çarptırılması, gazetecilerin daha katı bir ortamda nasıl çalışabileceklerini test etti.

Karar, Moskova’dan 70 mil uzaklıktaki bir ceza kolonisinde verilmiş olmasına rağmen. New York Times ve Washington Post, çeşitli kaynakları kullanarak kapsamlı hikayeler hazırladı: diğer haber ajansları, Twitter ve Instagram gönderileri, YouTube’da gösterilen duruşma videosu, Navalny yardımcılarıyla röportajlar.

Times, güvenlik nedenleriyle personelini Rusya’dan çıkarmıştı. Times’ın Avrupa editörü Jim Yardley, Moskova büro şefi Anton Troianovski’nin İstanbul ve Türkiye’den haber yaptığını ve diğer gazetecilerin Avrupa’ya dağıldığını söyledi.

Yardley, “Rusya’yı yakından takip etmeye devam ediyoruz – Rus televizyonunu, hükümet brifinglerini ve sosyal medyayı takip ederken, kaynaklar, uzmanlar ve hala ülke içinde bulunan Ruslarla temas halindeyken ve onlarla röportaj yaparken,” dedi. Yakında Moskova’ya güvenle dönebileceğimizi umuyoruz, ancak şimdilik ülkeyi dışarıdan korumak için çok çalışıyoruz.”

Gazetecileri bilgilendirmeye yönelik birçok yeni aracın devreye girdiği yer burasıdır; Ohio State Üniversitesi’nde öğretim görevlisi ve US News & World Report için eski bir Moskova muhabiri olan Jeff Trimble, Telegram’ın şifreli konuşmalar için sıklıkla kullanıldığını söyledi. Bol miktarda video mevcut, ancak doğruluğunun dikkatlice kontrol edilmesi gerektiğini söyledi.

Associated Press, Navalny’nin Rusya’da ortaya çıkan küçük meydan okuma işaretleri hakkında verdiği cezanın ardından bir haber yazdı. Elinde New York tarihi vardı ve künyesi yoktu, ancak Nizhny Novgorod kentinde polisin boş bir işaret gösteren sessiz bir göstericiyi gözaltına alması da dahil olmak üzere ayrıntı sıkıntısı yoktu.

AP, Moskova’daki tarihlerle ilgili bazı bilinmeyen hikayeler ve ayrıca 30 Mart’ta ABD istihbarat kaynaklarının Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in askeri yardımcıları tarafından kötü bir şey yapma korkuları nedeniyle savaş hakkında yanlış yönlendirildiğini söyleyen bir haber de dahil olmak üzere dış kaynaklardan son dakika haberleri yazdı. savaş alanından haberler.

AP’nin genel yayın yönetmeni Julie Pace, dünya çapında basın özgürlüklerinin kısıtlandığı ülkelerden rapor vermeye devam etmenin hayati önem taşıdığını söyledi. Rakip haber kuruluşlarındaki yöneticilerin artık Rusya’daki güvenlik ve güvenlik sorunları hakkında birbirleriyle iletişim kurduklarını söyledi.

Muhabirlerin fiziksel varlığı olmadan, savaşın ve ekonomik yaptırımların Rusya’daki günlük hayatı nasıl etkilediğini takip etmek daha zor. Bu, Rosenberg’in BBC raporlarını öne çıkarıyor: Bir marketi ziyaret ederek istiflemeyi önlemek için satın alma sınırlarının nasıl olduğunu görmek ve yiyecek ve ilaç satın almak için mal satan 88 yaşındaki bir kadınla röportaj yaptı.

Cooper, “Gazetecilerin ayaklarının yere basması her zaman önemlidir” dedi.

Televizyon gazetecileri kısıtlamalara verilen tepkilerden daha ciddi şekilde etkileniyor. Moskova’daki Kızıl Meydan’dan canlı görüntüler kayboldu. Navalny’nin cezasına ilişkin NBC’nin “Nightly News” kısa raporu Ukrayna’dan Richard Engel’den geldi. CBS News, BBC raporlarını yayınladı. CNN, Rus savunma bakanı Sergei Shoigu’nun gözden düşüp düşmediği konusunda spekülasyon yapmak için resimleri incelemek için eski moda “Kremlinoloji” tekniklerini kullandı.

BBC, yeni yasanın “Rusya içinden acil haber yapma ihtiyacının yanı sıra” etkilerini değerlendirdikten sonra Rusya’dan gelen haberlerini geri yüklediğini söyledi. Ancak, şirketin Rusça dil hizmeti artık ülke içinden rapor vermiyor.

Bu, Rosenberg’i sokaklarda dolaşmak için bıraktı. Bir raporda, Rusya’nın tamamında siyasi mahkum olmadığı konusunda ısrar eden bir milletvekiliyle röportaj yaptı.

Rosenberg, “Kremlin’in burada baskı olmadığına, savaş olmadığına, sorun olmadığına inanacaklarını umarak Rus halkı için çizdiği tablo tam olarak bu” dedi.

BBC, Rus hükümetinin çalışmalarına karşı bir tepkisi olup olmadığı hakkında konuşma talebini reddetti.

Yeni yasanın açıklanmasının ardından, ABC News’den James Longman, Moskova’dan Batı’nın ekonomik yaptırımlarının erken etkileri ve Putin’in “ifade özgürlüğüne yönelik saldırı” hakkında bir haber yaptı.

Longman, “30 yıllık ilerlemenin sona ermek üzere olduğuna dair sürünen bir farkındalık var” dedi.

O zamandan beri, ABC News muhabirleri tarafından Rusya’nın içinden herhangi bir haber gelmedi.

Telif hakkı © 2022 The Washington Times, LLC.




Kaynak : https://www.washingtontimes.com/news/2022/apr/1/journalists-impeded-not-muzzled-by-russian-reporti/?utm_source=RSS_Feed&utm_medium=RSS

Yorum yapın