Doç. Dr. Ümit Savaşçı: 3’üncü ve 4’üncü dozda yan etki biraz daha fazla

Doç. Dr. Ümit Savaşçı: 3'üncü ve 4'üncü dozda yan etki biraz daha fazla

Afiyet Bilimleri Üniversitesi Gülhane Eğitim ve Araştırma Hastanesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı Doç. Dr. Savaşçı, 3’üncü ve 4’üncü doz aşılarda öteki dozlara tarafından oluşabilecek alt etkilere ilişkin DHA’ya yorumlama yaptı. Doç. Dr. Savaşçı, salgının gidişatına tarafından hatırlatıcı dozların da gerekli ışık halkası geldiğini hatırlatarak, “Ayrıca tıp otoriterleri ayrıca de aşı üretici firmaları tarafından elbette 3’üncü doz aşının yapılması gerektiği belirtildi hatta İsrail 4’üncü doza başladı çünkü açıklanmış bir süre sonra bağışıklık sistemi azıcık çelimsiz kişilerde bunlar da 65 yaş üstü kişiler, koruyucu antikorlar da olmayınca enfeksiyona, koronavirüse karşı açık hale geliyorlar. Her doz aşıda lokal emrindeki etkiler görülebilir. Bunlar kolda ağrı, şişkinlik, genel halsizlik, eklem, baş ağrısı, ateş. Şayet vertigosu büyüyen, özellikle koltuk aşağı bezeler, şişlikler gelişenler oldu. Yan ancak bunlar sık gördüğümüz tabi etkiler. Onun dışında gerçekten bizim için ara sıra de korkutucu yan etki kalp kası iltihabıydı. Bizim de burada vakalarımız oldu, çok nadir olarak gördük. Biz vakalarımızda çok kalıcı hasarlı bir etki görmedik” diye konuştu.

‘YAN ETKİLER ARTABİLİR’

Doç. Dr. Savaşçı, 3’üncü ve 4’üncü dozda ast etkilerin biraz daha arttığına aksan yaparak, “3’üncü ve 4’üncü dozda bağışıklık sistemini biraz daha tetikledikçe bağlı etkiler özellikle genç popülasyonda azıcık daha fazla olabilir. Bunlar yerel etkiler dışarıda beki kalp kası tutulumu olabilir, asap tutulumları olabilir, olur ya hafif felç yapıcı gelip geçici etkiler gibi olabilir lakin bunlar genele baktığımızda milyonda 3-4 kişide görülecek etkiler. Fakat koronavirüsün etkilerine baktığımızda; akciğerler çok kötü etkileniyor, yürek çok fena etkileniyor ve daimi hasarlar da oluşabiliyor. Onun açık havada koronavirüsün kendisi kısırlık da yapabiliyor. Beyinde hasar bırakıcı etkiler olduğu saptandı. Kalpte aritmi etkileri oluşuyor. Aşılarda özellikle kalpte bir ritim bozukluğu ileri seviyedeyse ve kalp pili varsa bazen ritmi negatif yönde tetikleyebiliyor. Ama bunun da ilacı ve takibi olduğu için şu başlıca kadar bizim yeniden çok önemli bir vakamız olmadı” dedi.

‘GÖĞÜSTE AĞRI OLURSA HASTANEYE MÜRACAAT ETSİNLER’

Doç. Dr. Savaşçı, aşı hakkı gelenlerin endişe etmeden yaptırmaları gerektiğini belirterek, “Koronavirüs geçirdiklerinde ucu bilinmez ‘kontrolsüz şiddet’ dediğimiz hasarların nereye gideceğini bilmediğimiz, olur ya yıllar sonra ‘Evet şu hasarlar da oluşabiliyormuş’ diye çoğu şeyi konuşabiliriz. Dolayısıyla kontrollü şekilde aşı yapıp bağışıklık sistemimizi virüse aleyhinde faal ülkü geçirmek her zaman daha bilimsel, daha rasyonel bir yaklaşma. O günlerde bir halsizlik, hafif ateş, öksürük olabilir; lakin özellikle göğüste baskı tarzında ağrı, ciddi nefes darlığı, halsizlik olursa buna bulantı da eklenirse mutlaka hastaneye başvuru etsinler çünkü ola ki kalp kası tutulmuş olabilir. Onda da tedavilerimiz, takiplerimiz var. Bazı nörolojik etkiler de görülebilir. Olur Ya yüzde felç durumu, diğer bir organda kuvvet kaybı, his kaybı olursa nöroloji ilk kez edinmek üzere başvuru ederseler en azından bir şey var mı yok mu, gelip geçici bulgular mı; vatandaşlarımızın gönlünü rahatlatmış olabiliriz” diye konuştu. 

Yorum yapın

SMM Panel