Dışişleri Bakanlığı, Çin’in Ukrayna savaşıyla ilgili Moskova yanlısı dezenformasyonunu hedef alıyor



Dışişleri Bakanlığı, Çin'in Ukrayna savaşıyla ilgili Moskova yanlısı dezenformasyonunu hedef alıyor

Çin “kurt savaşçısı” diplomatları ve devlet kontrolündeki medya, Pekin’in çatışmada tarafsız bir taraf olma iddiasının aksine, Rus hükümetinin Ukrayna savaşı hakkındaki çizgisini ve dezenformasyonunu aktif olarak destekliyor, Dışişleri Bakanlığı bu hafta suçladı.

Departman yeni bir raporda, iktidardaki Komünist Parti ve hükümetin “Kremlin propagandasını, komplo teorilerini ve dezenformasyonu rutin olarak güçlendirdiğini” söyledi. “Bu büyütme, [Russian] Başkan [Vladimir] Putin’in ABD’ye ve diğer ülkelere, demokratik kurumlara ve bağımsız medyaya olan güveni sarsarken Ukrayna’ya karşı haksız ve sebepsiz savaşı.

Dışişleri Bakanlığı, Küresel Katılım Merkezi olarak bilinen karşı dezenformasyon birimi aracılığıyla ilk kez Çin’in ABD karşıtı dezenformasyon ve propagandasına ilişkin ayrıntılı bir değerlendirme yayınladı. İlk olarak Pazartesi günü kamuoyuna açıklanan raporda, Rusya Dışişleri Bakanlığı’nın daha sonra Komünist Parti’ye bağlı Global Times’ta tekrarlanan tweet’leriyle Pekin-Moskova koordinasyonunu vurgulayan bir örnek de yer aldı.

ABD’li yetkililer, parti ve hükümet kontrolündeki medyanın Çin’de yasaklanan sosyal medya platformlarını kullandığını ve diplomatları kampanyada Rusça konuşma konularını küresel izleyicilere birden çok dilde tanıtmaya yönlendirdiğini söylüyor. Aynı zamanda, Çin devlet medyası, sivillerin öldürülmesi ve bombalanması gibi Ukrayna’daki Rus askeri vahşeti hakkında güvenilir haberleri sansürledi.

Çin’in resmi medya kampanyası, Kremlin’in NATO’nun genişlemesinin ve Batı saldırganlığının savaşın tohumlarını ektiği yönündeki iddiasını güçlü bir şekilde destekliyor ve Batı’nın Ukrayna işgalinin Bay Putin için “tercih edilen bir savaş” olduğu yönündeki suçlamasını reddediyor, hatta savaşta resmi tarafsızlığını ilan ederken bile kendisi.

“ÇHC yetkililerinin ‘Rusya yanlısı tarafsızlığı’, Rusya’nın Ukrayna’yı işgali ve Ukrayna’daki davranışlarının açıkça kamuoyu tarafından onaylanmasından veya kınanmasından kaçınıyor ve Pekin’in ‘tüm ulusların egemenliğine ve toprak bütünlüğüne’ saygı duyan tarafsız bir paydaş olduğu konusunda ısrar etmeye devam ediyor” dedi. Rapor, Çin Halk Cumhuriyeti’nin kısaltmasını kullandığını söyledi. “Ancak, ÇHC ve [Chinese Communist Party] medya ve yetkililerin Moskova’nın mesajlarını eleştirmeden daha da büyütmesi, Pekin’in Rusya’ya verdiği desteği gösteriyor.”


AYRICA BAKINIZ: Griner, ABD tarafından Rusya’da ‘haksız yere gözaltına alındı’ olarak yeniden sınıflandırıldı


Çin Büyükelçiliği sözcüsü, yorum için bir e-posta talebine hemen yanıt vermedi.

Rapora göre, Çin dezenformasyon kampanyası, doğrudan Rus devlet medyası ve yetkililerinden alınan doğrulanmamış bilgiler ve iddialar sunuyor. Dezenformasyon, Çin hükümetine ve devlet medyasına atıfta bulunan ve Rusya’nın konumunun geniş çapta desteklendiğini iddia eden Rus devlet kontrolündeki medya kuruluşlarının raporun “geri bildirim döngüsü” olarak adlandırdığı şeyin bir parçası olarak güçlendiriliyor.

Twitter benzeri platform Weibo ve diğerleri gibi Çin sosyal medyası ile People’s Daily ve Global Times gibi büyük ölçekli devlet propagandası kuruluşları, tercih edilen Rus anlatıları hakkında olumlu haberler veriyor.

Aynı zamanda Çinliler, ABD ve demokratik devletlerdeki diğer yetkililerin ve bağımsız haber kuruluşlarının Ukrayna ihtilafı ve orada Rus askeri güçleri tarafından yürütüldüğü iddia edilen vahşet hakkındaki yorumlarını “ağır bir şekilde sansürler ve düzenler”.

Çin’deki sansürcüler, Çin’deki Ukrayna savaşına karşı çıkan eleştirmenleri de engelliyor.

Dezenformasyon operasyonundaki kilit oyuncular, sözde “kurt savaşçılar” – hükümetin pozisyonlarını agresif bir şekilde destekleyen Çin hükümet yetkilileri, diplomatlar ve parti sözcüleri. En bilinenleri arasında Dışişleri Bakanlığı Sözcü Yardımcısı Zhao Lijian da yer alıyor. 2020’de koronavirüs pandemisinin ABD askeri laboratuvarında oluşturulan bir virüsle başladığına dair asılsız suçlamayı yaymaya başlayan ilk Çinli yetkili olan Bay Zhao. Uluslararası halk sağlığı uzmanları, virüsün 2019 yılında Çin’in Wuhan kentinde bir laboratuvarda veya vahşi hayvan pazarında başladığını söylüyor.

Bay Zhao, son günlerde Ukrayna ihtilafında Rusya’nın durumunu güçlendirmekle meşguldü.

Salı günü gazetecilere verdiği demeçte, “Meslektaşlarım ve ben defalarca çatışmanın Rusya ile Ukrayna arasında bir çatışma gibi görünebileceğini, ancak aslında Rusya ile ABD liderliğindeki NATO arasında olduğunu belirttik” dedi.

Dışişleri Bakanlığı raporunda, “ÇHC ‘kurt savaşçısı’ diplomatları, Pekin’in anlatılarıyla uyumlu, yan medya kuruluşlarından ve NATO karşıtı ve ABD karşıtı etkileyicilerden gelen içeriği güçlendirerek ve yeniden yayınlayarak Kremlin anlatılarını güçlendiriyor. Sıklıkla, bu içerik ÇHC’de görünür, [Communist Party] ve Kremlin propagandası.”

Rus askeri güçleri 24 Şubat’ta Ukrayna’yı işgal etmeden önce bile, Çin propaganda kuruluşları, yaklaşmakta olan bir askeri saldırıya ilişkin raporları “dezenformasyon” ve “bilgi terörü” olarak etiketleme konusunda Rus devlet medyasına katıldı. Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Maria Zakharova.

İstiladan bu yana Çin medyası, kışkırtılmamış işgali “savaş” olarak etiketlemeyi açıkça reddetti ve genellikle Putin’in çatışmayı “özel bir askeri operasyon” olarak adlandırma tercihini tekrarladı. Çinli yorumcular ayrıca, ABD, NATO ve Batı’ya düşmanlığı yeniden yönlendirmek için tasarlanan Dışişleri Bakanlığı raporunun “ne-hakkında” olarak adlandırdığı retorikle meşguller.

Mart ayında Çin bilgi operasyonları, raporun Ukrayna’daki ABD sponsorluğundaki laboratuvarlarla ilgili Rus propagandasının “ağır şekilde genişletilmesi” olarak adlandırdığı şeyi hedef aldı. Dışişleri Bakanlığı sözcü yardımcısı Bay Zhao, ABD’li ve Ukraynalı yetkililerin kararlı bir şekilde reddettiği laboratuvarların biyolojik silah çalışmalarıyla uğraştığı yönündeki Rus suçlamalarını artırmaya başladı.

Kaynak olarak özellikle belirtilen Çinli sözcü Dilyana Gaytandzhieva, raporda ABD yaptırımlarına maruz kalan Kremlin yanlısı Güney Cephesi ve Haber Cephesi’ne sık sık katkıda bulunan biri olarak tanımlandı.

Raporda, “Bu uydurma suçlamalar, hem Rusya hem de ÇHC tarafından yıllar önce yapılan fırsatçı mesajlara dayanıyor” dedi.

Küresel Katılım Merkezi, Çin’in Ukrayna’daki biyolojik silah laboratuvarlarıyla ilgili dezenformasyon yaymasını “dünya çapında birden çok dilde ve bölgede hedef kitleleri hedefleyen Çin Halk Cumhuriyeti’nin 2018’den bu yana en büyük dezenformasyon kampanyalarından biri” olarak nitelendirdi.

Çin yayın organları ayrıca Kiev yakınlarındaki Bucha kasabasında Ukraynalı sivillerin katledilmesiyle ilgili Rus inkarlarını yineledi ve Çin’deki Bucha olaylarının çevrimiçi ve diğer kamuya açık tartışmalarını engelledi.

Rusya, Bucha suçlamalarını “kamu yönetimi tarafından sahnelenen bir provokasyon” olarak nitelendirdi. [Kyiv] Raporda, rejim” ve üst düzey Çinli yetkililer “tüm taraflara” ‘siyasallaştırma’ ve ‘asılsız suçlamalardan’ kaçınma çağrısında bulundu.

Çin dezenformasyonu ayrıca 8 Nisan’da Ukrayna’nın Kramatorsk kentindeki ana tren istasyonuna Rus Tochka-U balistik füze saldırısıyla ilgili gerçekleri bildirmekten kaçındı. Grevde çocuklar dahil 50’den fazla kişi öldü, yüzlerce kişi yaralandı. Raporda, Rusya Dışişleri Bakanlığı sorumluluğu reddetti ve Ukrayna’nın aynı füzeyi kullandığının bilindiğini belirtti – Rusların füzeyi yerleştirdiğine dair kanıtlara rağmen.

Bucha katliamında Ruslara verdiği destekte olduğu gibi, Çinli yetkililerin Kramatorsk bombalamasına verdiği yanıt da soruşturma çağrısında bulunmak ve “tüm tarafları” tartışmayı siyasileştirmemeleri konusunda uyarmak oldu.

Raporda, “ÇHC medyası ve Japonya’nın Osaka Başkonsolosu Xue Jian, Ukrayna’nın Kramatorsk’ta kendi sivillerini bombalamaktan sorumlu olduğuna dair Rus komplo teorisini yeniden yayınlayacak kadar ileri gitti” denildi.




Kaynak : https://www.washingtontimes.com/news/2022/may/3/state-department-targets-chinas-pro-moscow-disinfo/?utm_source=RSS_Feed&utm_medium=RSS

Yorum yapın